Cara Rasulullah Mengajar Si Miskin Dari Kesusahan

Gambar Hiasan
Gambar Hiasan

Alkisahnya …..

Di zaman Rasulullah s.a.w, seorang lelaki Ansar datang kepada Baginda Nabi s.a.w meminta bantuan.

Lalu, Baginda Nabi s.a.w pun bertanya,

——————————————————————
“Apakah kamu mempunyai sesuatu di rumah?”
——————————————————————

… Lelaki Ansar lantas menjawab,
—————————————————————————————————————————-
“Ya ada. iaitu pakaian kasar yang dapat mengalas punggung unta. Sehelai kami guna dan ada yang sehelai lagi, kami hamparkan. Dan juga bekas minum.”
—————————————————————————————————————————-

… Rasulullah saw pun terus berkata,

—————————————————–
“Bawa kedua-duanya kepada aku.”
—————————————————–

… Maka lelaki Ansar itu tadi pun membawa kedua-duanya kepada Rasulullah saw lantas Baginda mengambilnya lantas berkata kepada orang ramai,

———————————————————
“Siapa yang mahu membeli dua barang ini?”
———————————————————
… Seorang lelaki menjawab,

—————————————————–
“Aku akan membelinya dengan 1 dirham,”
—————————————————–

… Rasulullah saw pun berkata & mengulanginya 2, 3 kali,

—————————————————–
“Siapa yang mahu menawarkan 2 dirham?”
—————————————————–

… Seseorang pun menjawab,

——————————————————
“Saya mahu membelinya dengan 2 dirham,”
——————————————————

… Rasulullah saw pun mengambil 2 dirham tersebut dan diberikan kepada lelaki Ansar tadi lalu berkata,

——————————————————————————————————————————
“Belilah makanan 1 dirham untuk keluargamu dan 1 dirham lagi gunakan untuk membeli (mata) kapak dan bawa kepadaku.”
——————————————————————————————————————————

… Lelaki Ansar tadi pun melaksanakan arahan Rasulullah saw dan memberikan (mata) kapak tersebut kepada Baginda. Rasulullah saw memasangkannya dengan kayu lalu berkata,

———————————————————————————————————————
“Nah (kapak) dan sila pergi mencari kayu. Aku tak mahu melihat kamu di sini selama 15 hari ini.”
———————————————————————————————————————
… Lelaki Ansar itu pun beredar, mencari kayu dan menjualnya. Selepas 15 hari lelaki Ansar itu datang kepada Rasulullah saw bersama 15 dirham.

… Rasulullah saw pun berkata,

———————————————————————————————————————–
“Beli makanan dan bakinya beli pakaian. Sesungguhnya ini adalah lebih baik dari dari kamu datang meminta-minta kerana perbuatan meminta-minta itu akan merosakkan wajah kamu pada hari Akhirat.

Sesungguhnya meminta-minta itu hanya untuk yang sangat miskin, orang yang kerugian teruk atau darah yang menyakitkan.”
———————————————————————————————————————–

TAMAT

JOM,

Apa Kata, sama -sama kita follow di Instagram !
http://instagram.com/faizalmusllim

Juga, jom jadi friends di facebook !
https://www.facebook.com/faizalmusllim

Love You By Reward Me :

Matlamat Bisnes VS Matlamat Hidup

set

Matlamat adalah asas penting untuk setiap langkah dalam gerak kerja kita. Tanpa matlamat,semua gerak kerja kita akan bercelaru. Malah, matlamat adalah perkara pertama yang perlu anda soal dalam diri sebelum melakukan apa jua perkara.

Dalam hidup perlu matlamat dan untuk berbisnes pun perlu ada matlamat.

Terdapat 7 kategori matlamat yang boleh dikelaskan adalah seperti berikut :

1. Matlamat Peribadi
Contoh seperti : mahu hafal Al-Quran. Mahu belajar berenang. Mahu peluk harimau. Mahu jumpa PM. Mahu kekal ahli kelab 4 pagi. Mahu lawat 7 tempat ajaib di dunia. Mahu mati dengan amal jariah 100K setahun

2. Matlamat Kekeluargaan
Contoh seperti : mahu renovate rumah mak. Mahu anak kembar. Mahu selesaikan hutang ayah. Mahu bangunkan bisnes untuk semua adik beradik.Sponsor ibubapa pergi haji.

3. Matlamat Perniagaan dan Kerjaya
Contoh seperti : mahu naik pangkat. Mahu naik gaji.Mahu Renovate syarikat. Mahu jualan meningkat 20% untuk tahun 2014, meluaskan cawangan perniagaan.
4. Matlamat Kewangan
Contoh seperti  : menyelesaikan loan. Tiada RIBA. Pertambahan pendapatan aktif kepada RM100K dan pasif RM20K. Zakat RM60K setahun.

5. Matlamat Kesihatan
Contoh : Mahu kurangkan berat badan 20 kg. Mahu senaman setiap minggu. Mahu ubah tabiat makan.

6. Matlamat Sosial
Contoh seperti  : sumbangan kepada fakir RM1K sebulan. Menubuhkan pasukan kebajikan. Membina sekolah tahfiz. Menyediakan platform barangan halal. Memberikan ilmu percuma kepada 5000 orang.

7. Matlamat Pendidikan
Contoh seperti : belajar Tajwid Al-Quran, menambah ilmu jualan dan Pemasaran, membuat master dan PHD serta lain-lain.

Sekarang anda telah pun tahu apakah Jenis matlamat yang perlu anda ada, langkah seterusnya adalah untuk mengingatkan kita pada matlamat tersebut.

Seperti pesan pakar Motivasi Malaysia Dato Haji Mohd Fadzilah Kamsah,cetak matlamat ini dan tampal pada tempat yang selalu kita lihat.

Ingat !
Cita – Cita Anda akan tercapai berdasarkan Apa yang Anda Rasa – apa yang anda Selalu Inginkan dan Apa yang anda selalu Fikirkan.
Dalam Post akan datang, admin akan kongsi dengan Lebih Detail bagaimana menetapkan Matlamat Yang betul dan Relevan hingga tercapai apa yang dicitakan.

Moga Bermanfaat ;)

Sekejap !

Apa Kata, sama -sama kita follow di Instagram !
http://instagram.com/faizalmusllim

Juga, jom jadi friends di facebook !
https://www.facebook.com/faizalmusllim

Love You By Reward Me :

‘ Selamat Tahun Baru 2015

New year

Satu tahun telah di lalui dengan berbagai peristiwa yang mampu mengisi setiap memori kita. Mungkin hajat atau sasaran pada tahun lalu sudah dicapai, dan kini saatnya kita memulai lagi tahun yang baru dengan  Setting goal yang mungkin lebih tinggi untuk direalisasikan.

Untuk mencapai impian, ia menagih kekuatan dan semangat. Semangat yang memacu setiap gerakan nyata kita untuk sampai pada tujuan utama, semangat yang menghidupkan ghairah kita untuk terus melangkah, semangat yang membangkitkan saat kita mengalami kejatuhan dan kegagalan.

Nukilan berikut disusun sebagai pelonjak jati diri dalam melalui tahun 2015…

Dunia ini tidak berhenti berputar saat kita gagal, waktu itu tidak menunggu saat kita lelah. Bila sudah jelas tujuannya, lekas lakukan. Memperpanjang waktu istirahat adalah menunda kejayaan datang dengan cepat.

Bila jatuh tiada alasan untuk berhenti, maka berhentilah berangan – angan lalu lekaslah lakukan. Kerana orang yang sering jatuh adalah mereka yang kebanyakan berangan – angan.

 

Matlamat itu dikerjakan melalui perencanaan yang kita yakini dan mampu lakukan sesuai dengan apa yang sudah kita gambarkan sebelumnya.

Kejayaan itu tidak di ukur dengan banyaknya target yang tertulis di atas kertas, Sukses itu dilihat dari TINDAKAN yang anda lakukan.

Jangan berhenti ketika anda menemukan kegagalan, kegagalan itu adalah guru yang akan menongkat semua pengalaman yang anda dapatkan.

Waktu bukanlah pembatas kreativiti, namun apabila kreativiti itu tidak di ikuti amalan, maka waktu akan menjadikan kreativiti hanya sebatas gambaran di atas kanvas.

Semangat itu dari diri sendiri. Jadikan semangat sebagai cambuk yang menyedarkan bahawa kegagalan adalah bahagian terpenting untuk menuju kejayaan.

Saat berjalan, sebenarnya anda tidak perlu menghitung jumlah anak tangga yang akan anda pijak. Cukup ambil satu langkah saja dan cubalah fokus untuk melanjutkan langkah demi langkah sisanya sampai nanti anda tiba di tujuan.

SELAMAT TAHUN BARU 2015

Love You By Reward Me :

Sorry la… saya agak sibuk.

rush

Pernahkah kita berkata seperti tajuk di atas kepada seseorang ?.
Jujurnya, saya sendiri pernah berbuat demikian, hehe ….  :)

Namun, adakah itu sekadar alasan yang kukuh ataupun sekadar alasan yang tidak berasas ??, hanya kita sendiri yang mempunyai jawapan tersebut.Tapi, di sini , admin nak kongsikan cara yang efektif untuk tanganinya.

Kesibukan tidak dapat dipisahkan dengan MASA, yang akan menjadi tekanan jika masa tidak diuruskan dengan baik.Tips di sini adalah, apakata ..

Anda, take 15 minute sebelum tidur untuk rancang masa aktiviti harian anda pada esok hari.Ianya adalah teknik yang sangat mudah, hanya 15 minit.Dengan melakukannya, anda akan jimat  99.99% masa anda sepanjang hari dari memikirkan berulang kali apa yang akan dilakukan pada hari tersebut.

Cuba amalkan, dan anda akan dapati aktiviti harian berjalan dengan lancar tanpa tekanan.

Selamat Mencuba, :)

Love You By Reward Me :